//Czas przeszły niedokonany// - Joanna Kobyłt
Czas przeszły niedokonany - Joanna Kobyłt
Można wyobrazić sobie przynajmniej dwa sposoby interpretowania sztuki, która bierze na warsztat historię. Pierwszy z nich uznawałby powtórzenia i rekonstrukcje za nostalgiczne poszukiwanie utraconego – i często struamatyzowanego – obiektu odniesienia, do którego powracamy dzięki pracy pamięci. Drugi widziałby w tego typu sztuce nie tyle potrzebę rewizji przeszłości, co pragnienie ujęcia teraźniejszości.
Czym jest dla nas rekonstrukcja, a czym powtórzenie? W swoim filozoficznym projekcie Gilles Deleuze chciał zrealizować nietzscheańskie odwrócenie platonizmu. Upraszczając nieco wymowę Różnicy i powtórzenia, możemy powiedzieć, że według francuskiego filozofa kopia czy reprodukcja nie są podrzędne względem pierwowzoru. Zyskują wartość taką samą jak oryginał dzięki kategorii różnicy. W perspektywie proponowanej przez Deleuze’a odegranie sytuacji z przeszłości nie jest „nagim” powtórzeniem, lecz zawiera pewną zmianę oraz inność[1]. W tym sensie kategoria różnicy daje krytyczne narzędzie, dzięki któremu możemy dokonać wysiłku, by odnowić znaczenia należące do dokonanego już porządku. Sztuka jest przestrzenią, w której wyjątkowo łatwo wyeksponować wartość różnicy i dokonać semantycznych przesunięć. Taka strategia może być przeprowadzona na kilku poziomach i różnorako ujmować różnicę.
Fragment. Całość dostępna w „MOCAK Forum” nr 1 (1/2011)[1] G. Deleuze, Różnica i powtórzenie, przeł. B. Banasiak i K. Matuszewski, KR, Warszawa 1997, s. 48.
- Jeremy Deller, Battle of Orgreave, 17.06.2001, fot. Martin Jenkinson, dzięki uprzejmości galerii Artangel.
- Zbigniew Libera, Mieszkańcy, 2002, z cyklu Pozytywy, dzięki uprzejmości galerii Atlas Sztuki
- Aleksandra Polisiewicz, Wartopia, 2008, dzięki uprzejmości Fundacji Profile
- Oskar Hansen, projekt konkursowy na Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Skopje, 1966 (współautorzy: Sven Hatloy, Barbara Cybulska, Lars Fasting, współpraca: Jerzy Dowgiałło), dzięki uprzejmości CSW Kronika
- Oskar Hansen, projekt konkursowy na Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Skopje, 1966 (współautorzy: Sven Hatloy, Barbara Cybulska, Lars Fasting, współpraca: Jerzy Dowgiałło), dzięki uprzejmości CSW Kronika
- Zbigniew Libera, La Vue, 2006, dzięki uprzejmości galerii Raster