Mieke Bal w MOCAK-u. Światowa premiera filmu //Reasonable Doubt//
Mieke Bal w MOCAK-u. Światowa premiera filmu Reasonable Doubt
23.04.2016 godz. 18
Opublikowano: 05.04.2016
W sobotę 23 kwietnia o godzinie 18 zapraszamy wraz z Festiwalem Filmu Filozoficznego, Galerią Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” oraz Ośrodkiem Badań nad Kulturami Pamięci (Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego) na światową premierę najnowszego filmu Mieke Bal Reasonable Doubt. Po projekcji odbędzie się spotkanie i dyskusja z artystką oraz aktorami, którą poprowadzą Roma Sendyka (UJ) oraz Magdalena Mazik (MOCAK).
Film zostanie wyświetlony z polskimi napisami, dyskusja będzie prowadzona w języku angielskim.
Reasonable Doubt to najnowszy projekt Mieke Bal, kończący trylogię długometrażowych filmów-instalacji (po analizie szaleństwa i dyskursu psychoanalizy z Long History of Madness i studium afektów z Madame B, opartym na prozie Flauberta). To próba połączenia obu poprzednich wątków – rozważań dotyczących afektów i psychoanalizy – w kontekście kultury europejskiej, o której sądzi się, że ufundowana jest na mocnej podbudowie racjonalizmu. Bal zadaje w tym projekcie ważne pytania: czy projekt kartezjańskiego racjonalizmu rzeczywiście redukował emocjonalność? Czy nie przeoczyliśmy w nim aspektu afektywnego? Czy nie był znacznie bliższy analizie „namiętności duszy”, niż nam się dziś wydaje? René Descartes pokazany jest prowokacyjnie, jako człowiek emocjonalny, jako myśliciel bliższy Spinozie niż swemu karykaturalnemu wizerunkowi popularnemu w XX wieku. Kartezjusz jest tu autorem nie tylko Rozprawy o metodzie, ale również Namiętności duszy. Jego biografia – traktowana z groteskowym dystansem – jest skonfrontowana z równolegle rozwijającym się biogramem Krystyny, królowej Szwecji, na której dwór Kartezjusz zostaje zaproszony. Ta podwójna prezentacja pasjonujących (również w znaczeniu namiętnych, tematem ich spotkania jest miłość) osobowości jest okazją do „myślenia w filmie” o dominantach europejskiej tradycji filozoficznej. Projekt Reasonable Doubt jest oparty na autentycznych tekstach z listów oraz pism Kartezjusza i Krystyny. Będzie pokazywany w dwóch formach: jako pełnometrażowy film oraz jako pięciokanałowa instalacja wideo. Film był kręcony między innymi w Muzeum Narodowym na Zamku w Nieborowie i w parku w Arkadii, z udziałem polskich twórców (prof. Wiesław Juszczak, artystka wideo Agnieszka Kalinowska). Prezentacja w MOCAK-u będzie światową premierą tego obrazu.
Wizyta Mieke Bal w Krakowie odbywa się w ramach Festiwalu Filmu Filozoficznego – pierwszej tego typu imprezy w Polsce, Europie i na świecie. Jej podstawowym celem jest promocja interdyscyplinarnego podejścia do sztuki filmowej. Wydarzenie przybliża nietypowe zjawiska w dziedzinie kultury, oryginalnych i kontrowersyjnych twórców prezentujących odważne i autorskie myślenie o świecie. Przede wszystkim jest idealna przestrzeń do dyskusji, refleksji nad uniwersalnymi wartościami oraz współczesną wizją człowieka. W 2016 roku Stowarzyszenie EKSIT oraz Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży zapraszają po raz dziesiąty na interdyscyplinarne przedsięwzięcie łączące filozofię i film. Tegoroczna, 10., jubileuszowa edycja poświęcona jest tematowi miłości. [opis pochodzi od organizatorów pokazu] Więcej informacji: www.festiwalfilmufilozoficznego.com
Mieke Bal – teoretyczka kultury, krytyczka, artystka. Profesor Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Amsterdamie, założycielka Amsterdam School for Cultural Analysis, działającej na uniwersytecie amsterdamskim. Komparatystka, filolożka, jedna z najważniejszych postaci wśród badaczy z obszaru studiów wizualnych i – szerzej – kulturowych. Jej teorie współtworzyły zjawiska dziś określane jako zwrot wizualny i afektywny. Od 2004 roku praktyki teoretyczne tej badaczki są wspierane „myśleniem w filmie”. Gest przenoszenia wypowiedzi tradycyjnie zamykanej w murach akademii do bardziej demokratycznego medium zaoowocał wieloma filmami i projekcjami instalacji wideo, między innymi Madame B (2014) i Long History of Madness (2011). Jej filmografia to również prace i instalacje wideo Nothing Is Missing (2010); Mère Folle (2010); Separations (2009); State of Suspension (2008); Becoming Vera (2008); Glub (Hearts) (2004).
Roma Sendyka – zajmuje się teoriami badań literackich i kulturowych (między innymi new historicism), badaniami nad wizualnością (visual culture studies), genologią (zwłaszcza gatunkami pogranicza, między innymi estetyką) i zjawiskami „transdyscyplinarnymi” (relacje tekst – obraz). Autorka książki Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku (2006). Adiunkt w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Thomas Germaine – aktor, studiował w Rouen, Paryżu i Barcelonie. W 2012 roku zagrał Henryka VI w 18-godzinnym spektaklu w reżyserii Thomasa Jolly’ego na festiwalu teatralnym w Awinionie, wystawianym później również w paryskim Odeonie. Spektakl otrzymał liczne nagrody, między innymi nagrodę Fundacji Beaumarchais w 2014 roku i Nagrodę Molière’a. Wystąpił w trzech filmach Mieke Bal: Mère Folle, Madame B. i Reasonable Doubt.
Marja Skaffari – fińska aktorka i performerka, pracuje dla teatru, występuje w filmach. Studiowała w akademii sztuki w Turku. Pracowała dla niezależnych teatrów w Turku, Helsinkach i Tampere. Szczególnie ważnym gatunkiem w jej dorobku aktorskim są monodramy. Wystąpiła w trzech filmach Mieke Bal: Mère Folle, Madame B. i Reasonable Doubt.
Magdalena Mazik – absolwentka filozofii w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierowniczka Biblioteki w MOCAK-u, doktorantka w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych UJ.