//Omer Fast//
Omer Fast
13.02.2015 - 26.04.2015
Wystawa w MOCAK-u jest pierwszą szeroką prezentacją twórczości Omera Fasta w Polsce. Pokazaliśmy na niej cztery instalacje wideo: Wszystko, co się wznosi, musi się zbiec (2013, 55 min), Ciągłość (2012, 40 min), Najlepsze jest 1500 metrów (2011, 30 min) oraz Wyglądać pięknie dla Boga (2008, 27 min). Ostatnią z nich MOCAK zakupił w 2013 roku. Wystawa Omer Fast to część programu wystaw, w ramach którego organizujemy indywidualne pokazy prac artystów z Kolekcji MOCAK-u. Zależy nam na ukazaniu szerszego kontekstu artystycznego dzieł, które znajdują się w naszych zbiorach.
Omer Fast wszechstronnie operuje filmem. Jego wirtuozeria oszałamia perfekcją i podstępnością przekazu. Akcja filmów Fasta rozgrywa się często na kilku poziomach. Sceny realne zderzają się z wyobrażeniami lub wspomnieniami. Czasami rozpoczęta akcja „wymyka się” spod kontroli i jej miejsce zastępuje sytuacja z planu filmowego: naturalne komentarze aktorów, techników i samego reżysera. Mamy wrażenie przejścia na drugą stronę ekranu, który dla osób kręcących film jest zapewne lustrem.
Głównym tematem wszystkich filmów Omera Fasta jest operacja człowieka na sobie samym. Artystę interesuje to, co robimy z naszym życiem, jak je zniekształcamy, jak dajemy się deformować i ulegamy sytuacjom szkodliwym. Omer wybiera bohaterów autentycznych, wplątanych w zdarzenia, wokół których narasta akcja. W jednym z filmów terenem obserwacyjnym jest Lista Schindlera Spielberga, w innym wojna w Afganistanie, w kolejnych zakład pogrzebowy i studio filmów pornograficznych. Wszyscy bohaterowie – a właściwie inspiratorzy analiz psychologicznych Omera – doświadczyli sytuacji ekstremalnych.
Fast nie zajmuje się klasyczną traumą, z brutalną przyczyną i uszkodzoną ofiarą. Jego bohaterowie są pokaleczeni, ale nie chcą wrócić do stanu wcześniejszego „zdrowia”. Stali się innymi ludźmi i szukają wartości i sensu w nowej skórze. Te poszukiwania mogą sprawiać wrażenie samooszukiwania się, ale tak naprawdę są walką o samego siebie. W jego filmach trauma nie jest bólem, tylko kreacją.
Omer Fast przeprowadza badania antropologiczne, wykorzystując analityczne możliwości poszerzonego filmu jako medium. Rezultaty tych badań są poruszające i głęboko przesiąknięte gorzkim humanizmem.
Wystawie towarzyszy trójjęzyczny, polsko-niemiecko-angielski katalog.