OutlineMocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Przejdź do głównej treści
Languages

Poszerzanie pola: postfuturyzm

Poszerzanie pola: postfuturyzm

17.03.2016 godz. 18

Opublikowano: 01.03.2016

W czwartek 17 marca 2016 roku o godzinie 18 zapraszamy na projekcję spektaklu Jerzego Bielskiego not only Futurists, nagrodzonego na Amsterdam Fringe Festival 2015 oraz na dyskusję z udziałem artysty na temat neoawangardowego podejścia do powiązań muzyczno-teatralnych. Rozmowę poprowadzi Michalina Kmiecik.

Projekcja filmu z udziałem autora odbywa się w ramach Krakowskich Seminariów Teoretycznych Poszerzanie pola, organizowanego przez Katedrę Teorii Literatury Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.

[z informacji organizatora] Głównym celem seminariów Poszerzanie pola jest stworzenie otwartego i interdyscyplinarnego forum wymiany myśli i przestrzeni dyskusji wokół ważnych kategorii współczesnej humanistyki. Stawiamy na rozmowę o przydatności pewnych terminów, możliwości ich redefiniowania oraz umieszczania w obcych im kontekstach. Pojęcia pojawiające się w ostatnich latach na gruncie badań humanistycznych (zarówno filozofii, antropologii, socjologii, jak i literaturo- czy kulturoznawstwa), nie tylko wymagają teoretycznej analizy, ale przede wszystkim domagają się praktycznych zastosowań. Celem seminariów będzie więc pogłębiona refleksja zarówno nad macierzystym dla nich kontekstem, jak i próby ich przenoszenia, przesuwania w pola innych dyscyplin.

Drugie spotkanie z cyklu Poszerzanie pola poświęcone jest tematyce postfuturystycznej. Podczas tego seminarium chcielibyśmy przedyskutować przede wszystkim zagadnienie możliwości istnienia awangardy po awangardzie: negatywnego uobecnienia jej spuścizny w myśli filozoficznej, antropologicznej czy społecznej dzisiaj. Stawiamy sobie za cel przeanalizowanie kilku – właściwych historycznej awangardzie i bezpośrednio powiązanych z futuryzmem – konceptów: apoteozy prędkości, przyszłości oraz maszyny. Pojawiają się one we współczesnej refleksji poprzez zaprzeczenie lub iterację: powrót ku gestom, formułom czy ideom awangardowym nigdy nie jest poszukiwaniem źródła, ponowieniem ani powtórzeniem. Stają się one raczej negatywnym punktem odbicia dla teorii ponowoczesnych: dromoskopii Paula Virilio, postfuturyzmu i postprzyszłości Franca ‘Bifo’ Berardiego, cyborgizacji Donny Haraway. Czy teoretyczne koncepty powinniśmy wykorzystać do badania twórczości postawangardowej i w jaki sposób należy ją zdefiniować? Dlaczego mogą się one okazać użyteczne dla prowadzenia analiz wewnątrzawangardowej podejrzliwości i nurtów krytycznych (tj. dadaizmu czy ekspresjonizmu)? Czy krytyka awangardowych postulatów staje się współcześnie negacją awangardowego paradygmatu antropologicznego oraz estetycznego?

Program seminarium i szczegółowe informacje znajdują się na stronie projektu: www.poszerzaniepola.wordpress.com/

Spotkanie odbędzie się w sali audiowizualnej.

Jerzy Bielski – autor utworów muzyczno-teatralnych, kompozytor, aktor, wokalista oraz gitarzysta. Absolwent Konserwatorium w Amsterdamie i Uniwersytetu Middlesex w Londynie. Zdobywca głównej nagrody na festiwalu Amsterdam Fringe 2015 za spektakl not only Futurists (wygraną jest tournée po RPA i Holandii w 2016 r.). Laureat nagrody Emerging Excellence Award otrzymanej od Musicians Benevolent Fund (Wielka Brytania) oraz stypendiów Amsterdams Fonds voor de Kunst, Musici van Morgen i Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (Holandia). Uczestnik wielu warsztatów i kursów mistrzowskich, w tym w Royaumont (Francja), Darmstadt (Niemcy), Amsterdamie, Puławach i Krakowie. Lider dwóch nonetów, dla których pisze muzykę i teksty, sam będąc jednocześnie współwykonawcą. Często bierze udział w projektach interdyscyplinarnych, pracując z choreografami, reżyserami teatralnymi, artystami sonic arts, filmowcami oraz malarzami. www.futurists.nl www.circuitmusic.eu

Michalina Kmiecik (ur. 1987) – pracuje w Katedrze Teorii Literatury Wydziału Polonistyki UJ. Autorka książki o wyobrażeniach przestrzeni w poezji Juliana Przybosia. Interesuje się teorią awangardy oraz intermediów, poezją eksperymentalną oraz geopoetyką.