//Wszystko jest sztuką, wszystko jest polityką//. Pokaz filmu //Ai Weiwei: Never Sorry//
Przejdź do wystawyWszystko jest sztuką, wszystko jest polityką. Pokaz filmu Ai Weiwei: Never Sorry
17.05.2018 godz. 18
Opublikowano: 04.05.2018
W czwartek 17 maja o godzinie 18 zapraszamy na pokaz specjalny filmu Ai Weiwei: Never Sorry (2012) w reżyserii Alison Klayman. Projekcję poprzedzi prelekcja Krzysztofa Kamila Kamińskiego. Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona. Film z polskimi i angielskimi napisami.
Nazwany przez „Art Review” najpotężniejszym artystą świata Ai Weiwei jest najbardziej znanym chińskim twórcą sztuki współczesnej, a także bezkompromisowym krytykiem swojego kraju. W kwietniu 2011 roku Ai Weiwei został zamknięty na trzy miesiące w areszcie policyjnym. Zyskał rozgłos, gdy jako konsultant artystyczny i współprojektant słynnego Ptasiego Gniazda (Stadion Narodowy w Pekinie) zbojkotował w 2008 roku zorganizowaną tam ceremonię otwarcia Igrzysk w proteście przeciwko panującym w Chinach autokracji i brakowi wolności. Same Igrzyska nazwał wówczas „propagandą partyjną”. Ścisła cenzura sprawiła, że Ai Weiwei stał się swoistym mistrzem internetu. Jego błyskotliwe wpisy na blogu i Twitterze nie tylko informują i inspirują zwolenników artysty, ale wręcz motywują do działania miliony chińskich obywateli. Jednocześnie jego twórczość – rzeźby, instalacje, fotografie, performansy, architektura i wideo – zyskują coraz większy rozgłos na całym świecie.
Ai Weiwei, fot. Ted Alcorn
Alison Klayman pracowała jako dziennikarka w Pekinie, gdy uzyskała niespotykany dotąd dostęp do charyzmatycznego artysty, a także jego rodzinny i innych bliskich mu osób. W czasie pracy nad filmem rząd zamknął bloga Ai Weiweia. Artysta został brutalnie pobity i zatrzymany w tajnym więzieniu. W roku 2011 magazyn „Time” przyznał mu drugie miejsce w plebiscycie Człowiek Roku. Debiut reżyserski Alison Klayman Ai Weiwei: Never Sorry to historia pełnego pasji dysydenta ery cyfrowej, który inspiruje światową publiczność i zaciera granice dzielące świat sztuki i polityki.
Więcej informacji o filmie Ai Weiwei: Never Sorry >>
W Kolekcji MOCAK-u znajduje się instalacja Ai Weiweia Oil Spills. Twórca łączy działalność artystyczną z aktywizmem społecznym. Jest przeciwnikiem masowej produkcji, bada granicę między wyrobem seryjnym a unikatowym, rzemieślniczym. Za pełnoprawną formę kreacji uznaje także akt destrukcji. W swoich akcjach realizowanych w przestrzeni publicznej komentuje łamanie praw człowieka oraz standardów demokratycznych.
Ai Weiwei, Oil Spills, 2006, obiekt / porcelana, 3 × 43 × 49 cm / 3 × 43 × 48 cm / 8 × 80 × 90 cm / 8 × 83 × 90 cm / 8 × 94 × 82 cm / 8 × 78 × 87 cm, Kolekcja MOCAK-u, fot.: R. Sosin
Alison Klayman – niezależna dziennikarka i dokumentalistka. Mieszkając w Chinach w latach 2006–2010, zajmowała się produkcjami radiowymi i telewizyjnymi między innymi dla PBS Frontline, National Public Radio, AP Television i innych. Zaczęła także kręcić swój debiutancki film dokumentalny o Ai Weiweiu, który został wyróżniony Nagrodą Specjalną Jury na Festiwalu Filmowym Sundance w 2012 roku. Kiedy chińskie władze zatrzymały Ai Weiweia na trzy miesiące wiosną 2011 roku, Klayman wiele razy występowała w mediach, rozmawiając o artyście i jego pracach.
Krzysztof Kamil Kamiński – absolwent Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego na kierunku grafika. Od 2014 roku doktorant na Wydziale Sztuki UP w Krakowie. Pracuje w Dziale Promocji MOCAK-u.