Wydawnictwo
Wydawnictwo
מריה אנה פוטוצקה המפעל של אוסקר שינדלר אז והיום (Maria Anna Potocka Fabryka Schindlera oraz historia przed i po)
Historia wpisuje się w geografię i tym samym wyznacza specjalne miejsca na planach miast oraz mapach krajów. Desperacja – oraz skuteczność – z jaką Oskar Schindler walczył pod koniec wojny o ratunek dla „swoich” Żydów, naznaczyły prowadzoną przez niego fabrykę Emalia heroiczną sławą. Stała się miejscem pielgrzymek i wzruszeń. MOCAK – reagując na częste pytania widzów – przygotował dokument, który ukazuje pełną historię miejsca, i równocześnie deklaruje godne wpisanie się w nią.
Maria Anna Potocka Fabryka Schindlera oraz historia przed i po
Historia wpisuje się w geografię i tym samym wyznacza specjalne miejsca na planach miast oraz mapach krajów. Desperacja – oraz skuteczność – z jaką Oskar Schindler walczył pod koniec wojny o ratunek dla „swoich” Żydów, naznaczyły prowadzoną przez niego fabrykę Emalia heroiczną sławą. Stała się miejscem pielgrzymek i wzruszeń.
MOCAK – reagując na częste pytania widzów – przygotował dokument, który ukazuje pełną historię miejsca, i równocześnie deklaruje godne wpisanie się w nią.
Kolekcja, kolekcjoner, kolekcjonowanie
Książka jest próbą spojrzenia na kolekcjonerstwo z wielu, niekiedy bardzo odmiennych perspektyw. Zawiera wywiady z najsłynniejszymi polskimi kolekcjonerami sztuki współczesnej, ilustrowane wybranymi pracami z ich zbiorów, teksty Bogusława Habrata i Wernera Muensterbergera analizujące zjawisko kolekcjonowania z perspektywy psychiatrycznej i psychologicznej oraz opis strategii kolekcjonerskiej MOCAK-u. W eseju otwierającym tę publikację Maria Anna Potocka stawia kluczowe pytanie o rolę gromadzenia zbiorów w życiu samych kolekcjonerów.
Filozofia a Zagłada
Filozofia a Zagłada to antologia 14 klasycznych esejów filozoficznych, w większości niepublikowanych wcześniej po polsku. Poświęcona jest aspektom ontologicznym, poznawczym i etycznym Zagłady. Porusza zagadnienia sposobów rozumienia i przedstawienia tego ludobójstwa oraz jego wyjątkowości, a także winy i odpowiedzialności sprawców.
Polyphonie des Holocaust. Stimmen zur Erinnerungskultur
Wielogłos o Zagładzie w języku niemieckim. Publikacja podejmuje problem obrazowania i interpretowania Holokaustu. Muzeum poprosiło 80 osób: filozofów, historyków, literaturoznawców, psychiatrów, artystów, kuratorów i pisarzy, o odpowiedź na pytania o pamięć i sposób opisywania Holokaustu oraz granice wolności twórczej w mówieniu o nim.
Wisława Szymborska. Kolaże – wydanie trzecie
Wisława Szymborska. Kolaże to publikacja prezentująca mniej znaną część twórczości Wisławy Szymborskiej – kolaże w formie pocztówek, które poetka przez lata rozsyłała znajomym. O tych minimalistycznych kompozycjach piszą Małgorzata Baranowska, Maria Anna Potocka, Michał Rusinek. Katalog zawiera także wywiad z Ryszardem Krynickim. W publikacji zamieszczono blisko 150 reprodukcji prac Wisławy Szymborskiej.
Polityka w sztuce
Polityka w sztuce to dziesiąta wystawa z flagowej serii MOCAK-u, w której łączymy sztukę z najważniejszymi terminami cywilizacyjnymi. Każda wystawa prezentuje wiele interpretacji i aspektów wybranego tematu. Katalog wystawy zawiera reprodukcje prac blisko 70 artystów oraz teksty autorstwa między innymi Jana Woleńskiego, Janusza Palikota i Marcina Matczaka.
Ostatni szwajcarscy ocalali z Holokaustu
Publikacja prezentuje wypowiedzi świadków Zagłady i ich potomków. Zawiera 14 portretów wraz z fragmentami osobistych wspomnień o Holokauście.
Współczesne modele realizmu
Termin „realizm” pojawił się w drugiej połowie XIX wieku. Niemniej zjawisko przedstawienia realistycznego dotyczy wszystkich epok w historii sztuki. W popularnym odbiorze wierne odwzorowanie rzeczywistości jest traktowane jako „dobra sztuka”. Jednak artystom nie o to chodzi. Oni wykorzystują dialog z obrazami realnymi, aby na ich „ciele” budować własne idee. Katalog towarzyszący wystawie zawiera między innymi teksty Marii Poprzęckiej, Marii Anny Potockiej oraz bogatą część ilustracyjną.
Krzysztof Wodiczko. Niebo nad Krakowem. LGBT mówi
Polsko-angielska publikacja towarzyszy dronowemu pokazowi Krzysztofa Wodiczko na Rynku Głównym w Krakowie. Wydawnictwo podzielone jest na trzy części. W pierwszej znajdują się esej kuratora projektu Marii Anny Potockiej, manifest artysty i tekst koordynatora społeczności Krzysztofa Marchlaka. Druga część zawiera transkrypcje wypowiedzi uczestników projektu. Ostatnia dotyczy technicznych i środowiskowych przygotowań do projektu.
Symbole życia po śmierci. Rzeźba komemoratywna Krzysztofa M. Bednarskiego
Publikacja podzielona jest na trzy części. Pierwsza zawiera eseje Marii Anny Potockiej i Waldemara Baraniewskiego dotyczące sposobów upamiętniania osób zmarłych. Druga część to dokumentacja fotograficzna realizacji komemoratywnych opatrzonych autorskim komentarzem artysty. Ostatnia dotyczy współpracy Krzysztofa M. Bednarskiego ze Zbigniewem Benedyktowiczem w kwartalniku „Konteksty”, w którym rzeźbiarz ma stałą rubrykę zatytułowaną Z archiwum artysty.
Krzysztof Penderecki. Partytura i ogród
W katalogu wystawy poświęconej Krzysztofowi Pendereckiemu znajdują się teksty Marii Anny Potockiej i Marka Stachowskiego. Część ilustracyjna publikacji zawiera prace Krzysztofa Pendereckiego: wybrane partytury oraz szkice ogrodu, a także zdjęcia dworu i parku w Lusławicach wykonane przez Bartka Barczyka, Marka Bebłota i M.A. Potocką.
Artyści z Krakowa. Generacja 1950–1969
Publikacja podzielona jest na dwie części. W pierwszej znajduje się tekst kuratorski oraz eseje trójki zaproszonych autorów – Marii Hussakowskiej, Agnieszki Jankowskiej-Marzec i Sebastiana Stankiewicza. Druga część publikacji poświęcona poszczególnym artystom obejmuje ich biogramy, zdjęcia pracowni oraz reprodukcje dzieł prezentowanych na wystawie.
Marian Eile. Artysta i redaktor
Katalog zawiera wspomnieniowy tekst Marii Anny Potockiej o Marianie Eilem, eseje Justyny Jaworskiej i Agnieszki Sachar dotyczące jego najsłynniejszego dzieła – „Przekroju”, wywiady z Mieczysławem Czumą i Wojciechem Plewińskim oraz kalendarium napisane przez Tomasza Potkaja. Druga część publikacji przybliża różne dziedziny, w których Eile twórczo się realizował – jako malarz, redaktor i fotograf.
Paweł Althamer, Artur Żmijewski. Pieśń ostateczna
Publikacja zawiera reprodukcje kilkudziesięciu kolaży Pawła Althamera i Artura Żmijewskiego, a także wiersze, które stały się inspiracją do ich powstania. Prace zostały zestawione z utworami między innymi Czesława i Oskara Miłoszów, Paula Celana, Stanisława Grochowiaka i Rafała Wojaczka. Całości dopełniają krótkie eseje Adama Mazura i Marii Anny Potockiej, przybliżające kontekst powstania prac.